Om du elsker en med ADHD må du vite dette!

Lurer du av å til på om det er noen andre som føler at livet er så kaotisk som ditt? DET ER DET GARANTERT!

Nå er det jo slutt mellom meg og Kristiane, men vi skilles som venner. Vi har passet på å være åpen og ærlig om ting, og dette har berget oss lenge. Vi vokser på vårt forhold, gir hverandre en klem og går videre hver til vårt.  Det har nok vært ganger Kristiane har vært fortvilt over meg, men hun har alltid behandlet meg med respekt og tålmodighet. Vi har hatt nydelig år sammen, og vi unner hverandre alt godt. Min beste venn.

 

Hvorfor har vi hatt det bra? Fordi Kristiane vet ALT om min diagnose, mitt handlingsmønster og hvem MAGNUS er. Følelser forsvinner, og man vokser fra hverandre.

 

Men, det er ikke alle som har analysert seg selv, og som vet hvordan de skal håndtere sin diagnose.

Alle har vell noen de elsker, som eier denne fantastiske diagnosen! Husk at ADHD, det kan ramme hvem som helst rundt deg, kanskje mange flere en vi aner. Mange aner ikke konturen av hvordan det kan være å leve med noen som ikke håndterer sin egen diagnose. ADHD kan være utrolig slitsomt å leve med, for alle parter. Mange ser ikke hvor det kan slite på mor og far, bror eller søster. Kjærester eller besteforeldre. Ikke bare fordi det tidvis er krangler og diskusjoner, men fordi det er slitsomt å se at den de elsker faktisk ikke klarer den enkleste ting.

16298979_10158281264820160_8691023890810807005_n

Barnet ditt er annerledes,og dagene går til kjeft og irritasjon på både skole og «system».  Tårefylte hverdager med frustrasjon og diskusjoner. Lærer og rektor ringer ukentlig for møter og rapporter.

Kjæresten din slutter i jobber fordi ALLE sjefene er idioter, og du jobber ekstra for å dekke over skadene ved tap av inntekt.

Søsteren din avlyser middagsavtaler og ringer deg aldri tilbake.

Tenåringen din henger ofte med «feile folk»!

Pappa kjefter mer en normalt.

Er forholder ditt i konstant fare grunnet krangel og diskusjoner?

Du har vurdert å dumpe kjæresten din grunnet manglende impulskontroller og munnbruk. Du har vurdert å pakke baggen å flykte fra alle problemer rundt deg.

Å elske noen med ADHD kan gjøre livet ditt til en karusell som aldri stopper. Legen gir deg sovemedisin, og psykologen din forteller deg at alt skal bli bra. Men hjemme hos deg er det totale kaos aldri til å unngå.

Det er ofte perioder at å leve med en med ADHD kan være en utfordring i seg selv, fordi mange ikke skjønner hvordan vi som har diagnosen tenker. Vi styres ofte av impulser som «normale» mennesker ikke kan tillate seg i hverdagen. Det kan være alt fra en handling, til å dra rett fra jobben og til en bilforhandler. Hjem kommer kjæresten din med en splitter ny bil. Dette kan resultere i depresjoner, skilsmisse, unødvendige konflikter, panikkstress, bekymringer eller unødvendig mye kaos. Det resulterer ofte i scenarioer «normale» familier ikke aner hvordan føles. Samtidig skal du virke normal på jobb eller skole. Søsken later som alt er greit, mens inni de er det en følelsesmessig karusell ettersom mor og far aldri har tid til «meg». Ingen ser den enorme stressfaktoren du lever i, hver eneste dag.

I hjemmet forfaller strømregningen, telefonen blir kuttet og regningene hoper seg opp. Søvnløshet og fortvilelse er et faktum. Barnevernet har sendt flere bekymringsmeldinger, og politiet og lærere er på «hurtigtastene» på telefon. En konstant bekymring om hva kjæreste eller barnet ditt driver med. Dette går aldri i det lange løp.

 

1: Ikke lev i fornektelse.

Bare kall en spade for en spade, «vi har et problem,og trenger løsninger». Det finnes mange måter å håndtere ADHD på, det gjelder bare å finne ut hva som passer for deg, samboeren din eller barnet ditt. Du kan jo velge å overse det, men det er flere en deg som taper på dette. Om du har et barn med ADHD, så har denne ungen bare en sjanse til å få en fin barndom. Min barndom er ødelagt på mange måter, og det må jeg leve med for resten av livet. Mange rundt meg husker klasseturer  og hyggelige ferier. Jeg husker kaos og kjeft!

2: ikke kritiser eller favoriser

Skjønn at den du lever med som har ADHD prøver så hardt de kan. Dette er kanskje ikke en del av tankegangen, men en naturlig del av mennesket. Alle prøver det beste, og det gjelder å rose de, når det står på som verst. Alle fortjener skryt når man gjør noe positivt, men det er ikke alle som fortjener kjeft, om de i utganspunktet ikke viste at det de gjorde var galt. Gi de tid, omsorg og kjærlighet.

3: Unnskyldninger finnes det nok av -ikke godta alle, men gi de heller mål og inspirasjon.

ADHD er ALDRI en unnskyldning for å oppføre seg dårlig eller å ikke ta ansvar. ADHD kan bety at det som er enkelt for deg, ikke er like enkelt for de. Dette skal de ikke straffes for. Enkle oppgaver som å åpne mailen, rydde rommet eller betale regninger kan føles som å klarte opp «mount everest». Dette gir nok ingen mening for dere som ikke har diagnosen, men tro meg, slik føles det. Prøv å være positiv, selv om du ikke har troen på de, fordi det tidligere har gått til hellvette. La de du elsker med ADHD vite at dere er på samme lag.

4: Ikke vær en treneren, vær heiagjengen!

Stå på sidelinjen med flagg og popcorn, hei de med ADHD i mål. La de vite at du heier på de. Oppmuntre de med ord og handlinger.

5: Ikke gi de «umulige» oppgaver, gi de håndterlige oppgaver.

Om jeg får umulige oppgaver begynner hodet mitt å bekymre seg. Dette gjør at jeg faller enklere ut av oppgaven, og ofte gir jeg opp. Om jeg ser slutten eller et resultat før jeg har begynt, så kommer jeg til å fullføre.

6: du trenger ikke alltid være den «smarte», vis respekt.

Mange med ADHD opplever at mennesker snakker nedlatende til de, dette gjør oss ofte forbannet. Straks noen vet at du har en diagnose så tror de at du er stokk dum, eller syk i hodet. Jeg har enklere for å gjøre som jeg blir bedt om, eller fullføre oppgaver, om mine meninger også taes med i evalueringen om hva som er det «smarte» å gjøre. At min mening teller er utrolig viktig for et godt resultat.

7: ikke vær impulsiv selv.

Mange med ADHD er impulsive. Da er du den i familien eller forholdet som må holde oversikten. Prøv å hold deg til planen, og ikke «sammen» gå utenfor. Man må trene seg opp til å ikke være impulsiv, så en av partene må ha kontrollen over dette.

8: ikke ha dårlig samvittighet, vit at du gjør ditt beste.

Å føle at det er vanskelig å elske den du er glad i som har ADHD er en prøve. Om det er barnet ditt, kjæresten eller samboeren din, så må du alltid forsøke å gjøre det du føler er rett. Når du gjør dette slipper du å ha dårlig samvittighet. Det er ikke alle som er like mottakelige for hjelp fra akkurat deg. Det er ofte at mennesker med en annen karakter kan være til større hjelp en deg selv. Men å vite at man har prøvd sitt beste er en fin tankegang.

9: ikke kontroller de, kontroller deg selv.

Om du er sur og forbannet fordi du mister kontrollen, så skaper dette mer frustrasjon hos begge parter. Prøv å kontroller sinnet ditt, ordbruk og handlinger. Ikke prøv å styr alle i din «riktige» retning. Det er ofte andre løsningen fungerer like godt, uten at du selv vet det.

10: Ikke sett de oss i bås!

Bilde: tatt på et random BUP kontor! 

Mange foreldre med ADHD er mer opptatte av at barna har ADHD, framfor å gripe dagen sammen med de. Mange foreldre unnskylder barna sine med at de har ADHD, dette kan dere aldri gjøre.

Ofte ser andre mennesker på oss som en enhet, dette stemmer ikke. Mange med ADHD og ADD har likhetstrekk, men dette gjelder for alle mennesker. Ikke prat til oss slik at vi føler at vi er en diagnose framfor et menneske, for dette stemmer ikke. Du kan aldri lese deg fram til hvordan vi er, vi må oppleves. Situasjoner forandrer seg, det gjør vi også. Ha troen på at vi er på rett vei, og tro oss om vi ser at vi har det bra. Bruk tid med oss, ikke skyv oss unna. Skjønn at tårene våre er like ekte som alle andres, og at vi ikke alltid vet hva som er best for oss selv selv om vi sier det. Det er ofte at mamma, pappa eller kjæreste ser ting klarere en oss, og da må dere la oss få en sjanse til å komme til dere.

11: ikke si «bare gjør det», skjønn at det ikke er så enkelt!

Ofte er det folk som har sagt akkurat dette til meg. At jeg bare må fullføre, eller skjerpe meg. Jeg blir så irritert på dette, for det er ikke sikkert det er «så enkelt». Når man ikke ser løsninger er det nesten umulig å skjønne hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge. Min regel : «TTT», som betyr «ting tar tid», en regel jeg ofte bruker. Det er kjempeviktig å huske både, både for foreldre, lærere og kjæreste.

 

12: ikke glem å passe på deg selv.

Om du ikke nyter deg selv, gjør ikke vi det heller. Mamma brukte å skrive i en bok, de tingene hun gjorde KUN for seg selv. Et varmt bad, en iskald øl, eller andre ting som hun gjorde for seg selv. I boken min «bak masken» har jeg laget noen sider dere kan skrive i. Dette er utrolig viktig, for alle parter.

 

Samtidig…

Jeg tror at dere som er så heldige å ha en med ADHD i livet deres, dere er heldige. Dere opplever mer latter, kjærlighet og humor enn mange andre. Dere får ta del i et menneskesinn som er uavkortet mer følelsesladd enn mange andres. Dere får oppleve situasjoner og dager mange andre bare kan drømme om, og dere vokser alle som mennesker. Ta vare på det.

Til deg med ADHD:

Jeg skriver ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet for noe du ikke kan noe for. Tvert imot, jeg sier dette høyt fordi det er jævlig viktig for at du skal få et godt liv. Jeg vet hvor tøffe hverdagene kan være. Jeg har vært der selv, i mange mange år. Jeg vet hvordan det er å leve med kniven på strupen, å vente på styrke til å bare forsvinne. Men faktumet er at det blir bedre, bare vent å se !

I perioder er det vanskelig å leve sammen med mange av oss som har diagnosen, men det kan jaggu være vanskelig å leve med «normale» mennesker også!

Dagene som går, det er livet vårt, og det skal leves – ikke overleves

 

Trenger du større forståelse eller inspirasjon? Prøv en av bøkene i serien «Livet med ADHD», eller barnebokserien «Turbo Tore». For å bestille HELE serien komplett sender SMS «serien» til 48008899. 

header